Voorbereiden op Ride & Run, gewoon lekker buiten gaan trainen toch? Wist je dat je op stal ook heel goed kunt trainen? Er zijn namelijk een aantal dingen die zowel ruiter, hardloper als mountainbiker kunnen trainen op stal. Romy Froma heeft een spring- en trainingsstal en verzorgt daarnaast trainingen op het gebied van ruiterfitheid. Ze geeft tips over hoe je op een creatieve, simpele manier aan je conditie kunt werken in de aanloop naar Ride & Run.

Oefening 1: Shuttleparcours

“Leg een springbalk een paar meter voor de letter ‘A’ en een springbalk een paar meter voor de letter ‘C’. Time vervolgens hoelang je erover doet om van de ene balk naar de andere balk te rennen. Bedenk hoe je dit op kunt bouwen, maak een verdeling per week die je nog hebt voordat Ride & Run van start gaat. Doe dit bijvoorbeeld de eerste week vijf keer in vijftien seconden, en breidt dit steeds verder uit: de volgende week loop je tien keer, de week erna vijftien keer, etc. Kijk ook eens of het je lukt om sneller dan in vijftien seconden heen-en-weer te komen. Wil je de oefening moeilijker maken? Pak dan twee emmers uit de stal, vul deze met water en draag deze tijdens het uitvoeren van de oefening.”

Oefening 2: Springen over een balk

“Leg een springbalk op de grond en gebruik deze om overheen te springen. Wissel af in van voren naar achteren springen en van links naar rechts. Kijk hoelang je dit volhoudt. Lukt het je twintig keer? Probeer dan volgende keer 25 keer achter elkaar te springen. Wissel het springen op twee benen ook eens af met springen op één been. Het is hierbij — net als bij alle andere oefeningen trouwens — wel belangrijk dat je na een set van bijvoorbeeld twintig keer wel even een herstelmomentje pakt.”

Oefening 3: Rek- en strek

“Zet een stijlsprong in de bak neer. Eén hindernisbalk is hierbij wel genoeg. Gebruik deze balk om je been overheen te leggen en op deze manier te rekken en strekken. Probeer bijvoorbeeld maar eens met je hand je tenen aan te raken. Je been moet ongeveer in een hoek van negentig graden liggen. Je kunt natuurlijk de hoogte van de balk makkelijk verstellen omdat deze op hindernispalen ligt.”

Oefening 4: Knieheffen

“Leg een stuk of vijf ‘drafbalken’ op de grond, zoals je dit voor je paard ook wel eens doet. Deze balken kun je gebruiken om al knieheffend overheen te lopen, maar wanneer je het aantal balken uitbreidt kun je het ook zien als een soort loopladder. Doe bijvoorbeeld steeds twee stappen naar voren en dan weer één stap terug.”

Oefening 5: Touwspringen

“Iedereen heeft wel één of meerdere halstertouwen op stal liggen. Deze zijn natuurlijk ideaal om te gebruiken als springtouw! Wil je met meerdere personen tegelijk gaan trainen? Een longeerlijn is daarbij ideaal om als springtouw te gebruiken. Het is niet alleen een makkelijke manier om je conditie te trainen, ook train je hier je ritmegevoel mee. Wissel hierbij ook weer lekker af met springen op één been of twee benen.”

Samen trainen

Nu zal je wel denken: ‘Leuk zo’n parcours, maar als ruiter hoef ik toch niet net zo’n goede conditie te hebben als een hardloper of mountainbiker?’ Volgens Romy is zo’n parcours voor de ruiter net zo belangrijk. “Uit onderzoek is gebleken dat als wij ons als ruiter zijnde meer zouden trainen, en dan vooral onze balans en buikspieren, dat je minder spierverzuringen krijgt en dat je veel mooier in balans op het paard zit”, vertelt Romy.  “Daarnaast doe je Ride & Run samen, dus hoe leuk is het dan om ook samen te trainen?”

Wees creatief

“Ik vind het belangrijk dat de training voor iedereen toegankelijk is. Luxe materiaal is wel heel mooi en leuk natuurlijk, maar niet iedereen heeft dit tot zijn beschikking. Hoe leuk is het dat je ook op een hele simpele manier kunt trainen? Heb je geen bak met hindernismateriaal tot je beschikking, ook dan zijn er simpele, creatieve manieren om te trainen. Door met stoepkrijt lijnen te tekenen kun je het shuttleparcours ook heel makkelijk doen op straat. Rekken en strekken kun je ook heel goed doen op een stoeprand of op de trap. Strek je been door op de eerste trede te gaan staan en druk je hakken naar beneden, een mooie oefening om je beenspieren langer te maken. Overal zijn mogelijkheden te vinden!”

Win: Fitheidstraining van Romy

Heb je nou ook een creatieve manier om te trainen bedacht, of heb je één van Romy’s tips uitgeprobeerd? Deel dit dan met ons! Onder de inzendingen verloten wij een gratis fitheidstraining van Romy Froma! Wat moet je doen? Maak een foto en deel deze op Facebook of Instagram onder de hashtag #RideAndRun2017 & #FitvoorR&R Vergeet niet om de foto openbaar te delen. Wij zijn heel benieuwd naar jullie beelden!

____________________________________________________________________________

De 5 R’en van Romy

Tips van Romy voor een geslaagde Ride & Run

R: Ritme

Dit is zowel tijdens het paardrijden als tijdens het hardlopen heel belangrijk. Als we niet in het juiste ritme rijden of lopen krijgen we veel sneller last van verzuringen en ons lichaam.

R: Recht

Test voor jezelf eens als je op één been staat of je verschil voelt tussen je beide benen. Vaak is er toch één kant die net iets sterker ontwikkeld is dan de andere kant. Hierdoor krijg je sneller last van deze minder ontwikkelde kant. Probeer te zorgen dat beide kanten even sterk worden, door bijvoorbeeld je zwakkere kant nog beter te trainen. Poets bijvoorbeeld een keer je tanden met je andere hand, of houd de mestvork tijdens het uitmesten eens in je andere hand.

R: Rust

Het is heel belangrijk om je herstelmomenten te pakken. Ga niet de week van tevoren nog als een gek trainen. Maak een goede planning waar voldoende rustmomenten bij ingegrepen zitten.

R: Regie

Maak voor jezelf een plan van aanpak: Wat is ons doel? Hoe hard willen we lopen?

R: Route

Bepaal je route: wanneer neem je je rustperiodes? Waar loop/fiets/rijd je? (Paard en hardloper/mountainbiker naast elkaar of achter elkaar, etc.)

____________________________________________________________________________