Waarschijnlijk ben je al hard aan het trainen voor Ride & Run. Wist je dat er een heleboel handige apps zijn die je hierbij goed kunnen helpen? Ze maken het trainen niet alleen makkelijker, maar ook nog eens leuker. Hierbij een paar handige apps die niet alleen tijdens het trainen voor Ride & Run handig zijn om te gebruiken, maar die ook in het dagelijks leven goed van pas komen.

Endomondo

Met Endomondo kun je goed bijhouden hoe het ervoor staat met jouw training. Start de app aan het begin van je training en bekijk na afloop hoe lang je training heeft geduurd, hoeveel kilometer je hebt afgelegd, hoe hard je ging, wat is je snelste tijd was, etc. Ook krijg je na afloop een kaartje te zien van de route die je hebt afgelegd. Handig als je dezelfde route nog eens wilt doen. Deze app is voor zowel hardloper, ruiter als mountainbiker ideaal. Er zijn meer apps zoals Endomondo, maar lang niet al deze apps bieden je ook de mogelijkheid om paardrijden in te stellen als activiteit. Bij Endomondo kun je dit wel.

Ruiteren & mennen / locus map

Ben je al zo fanatiek aan het trainen dat je inmiddels alle ruiterroutes in je omgeving gezien hebt? Via www.ruiterenenmennen.nl kun je makkelijk een nieuwe route uitstippelen voor een fijne training te paard. De site maakt gebruik van bestaande ruiter-en menpaden, themaroutes, maar ook mooie trajecten die niet zijn bewegwijzerd. Sowieso staan alle  ruiterpaden van het ruiter- en menroutenetwerk in Deurne op de site. Vervolgens kan de app Locus map je helpen om deze route daadwerkelijk uit te voeren. Importeer je route of kies één van de bestaande routes die de app te bieden heeft voor zowel ruiter, hardloper als mountainbiker. De app heeft stembegeleiding, je hoeft dus alleen maar te luisteren naar de navigatie!

Safe Rider

Ga je in je eentje te paard op pad om te trainen, gebruik dan zeker deze app voor extra veiligheid. Safe Rider is een app ontwikkeld voor ruiters (maar deze kan ook in andere sporten worden gebruikt). De app registreert de gereden route en snelheid en markeert daarbij het beginpunt, als je verdwaald bent kun je dus altijd de weg weer terugvinden. Ook heeft Safe Rider het val-alarm met gps-locatie. Dit alarm dient om in geval van nood, zowel handmatig als automatisch, aan je ‘buddy’s’ door te kunnen geven op welke plaats exact hulp nodig is. Deze ‘buddy’s’ kun je zelf instellen. Deze app is niet alleen handig bij je training voor Ride & Run maar is natuurlijk altijd handig om te gebruiken als je alleen op buitenrit gaat.

My Asics

Deze app helpt je een persoonlijk trainingsschema te maken voor het hardlopen. Eerst vul je wat gegevens in zoals naam, geslacht en geboortedatum. Vervolgens kies je of je traint voor een wedstrijd of gewoon om je vaardigheden te verbeteren. Je traint voor Ride & Run, dus kies je ‘voor een wedstrijd’. Vervolgens kun je kiezen voor welke afstand je wilt, er zijn verschillende opties zoals vijf kilometer, tien kilometer, halve marathon, hele marathon, etc. Als je met Ride & Run twintig kilometer gaat doen kun je kiezen voor de optie ‘halve marathon’, dit is namelijk 21,1 kilometer. Vervolgens geef je de datum van de wedstrijd op  en geef je aan wat je doeltijd is (hoe lang je over deze afstand wil doen tijdens Ride & Run). De app rekent vervolgens een trainingsschema voor je uit waarin precies staat aangegeven wanneer je moet trainen en wanneer je rust moet houden.

Zombies, Run!

Pff… Voor de zoveelste keer deze week ga je trainen voor Ride & Run. Stiekem begint het je al een beetje te vervelen, dat hardlopen. Maar let op, hardlopen hoeft niet langer saai te zijn! Zombie Run verandert jouw training in een soort game. Elke training wordt een missie waarin jij de held bent. Terwijl je nog steeds gewoon luistert naar je eigen muziek krijg je aanwijzingen over wat je moet doen. “Ze zijn zo dichtbij. Je kunt ze gewoon horen ademen… Zombies! Er is maar één ding dat je kunt doen… RENNEN!”

 

 Strava

Dit is één van de meest populaire apps voor hardlopen en fietsen. Tijdens het trainen meet de app via de gps-functie diverse gegevens zoals de snelheid, de afstand, de tijd en hoeveel calorieën je hebt verbruikt. Deze gegevens worden vervolgens automatisch gesynchroniseerd met je Strava-profiel zodat je direct alle data inzichtelijk hebt. Daarnaast kun je meedoen aan uitdagingen, waarvan de resultaten worden gepubliceerd op een leaderboard. Op deze manier kun je er een soort competitie van maken en blijf je gemotiveerd. Ondanks dat je alleen traint, kun je met Strava een sociaal gebeuren maken van je training. Volg vrienden, trainingspartners en profsporters, zodat je hun activiteiten kunt zien en moedig hen aan met kudo’s (een soort likes) en reacties.

 

Spotify

Het kan tijdens het trainen heerlijk zijn om lekker naar muziek te luisteren. Spotify maakt het mogelijk om dat te doen door middel van het maken van je eigen afspeellijst of het luisteren naar afspeellijsten die andere mensen hebben gedeeld. Voor het hardlopen is de ‘Running-playlist’ op Spotify ideaal. Deze bestaat uit meerdere sub-playlists met een bepaald thema: bijvoorbeeld ‘winter run’ of ‘morning run’, etc. Wanneer je een van deze playlists start, gaat de app eerst detecteren hoe hard je loopt en past de beat van de muziek automatisch aan jouw tempo aan.