Vaak halen we pas een masseur bij een paard als hij een blessure heeft of niet lekker loopt. Maar wist je dat je massage ook in het dagelijks leven kunt toepassen, bijvoorbeeld tijdens Ride & Run? Hiervoor hoef je dan niet eens per se een masseur te laten komen, een aantal oefeningen kun je makkelijk zelf doen. Sportmasseur Martine du Floo vertelt welke dat zijn.

“Een massage kan positief werken als een paard een tijdje heeft stilgestaan, bijvoorbeeld op de trailer op weg naar Deurne voor Ride & Run. De massage spant de spieren aan en zorgt voor doorbloeding. Daarnaast zijn er ook nog een aantal rekoefeningen die de doorbloeding van de spieren bevorderen”, vertelt Martine du Floo.

Belangrijk

“Het is belangrijk dat het paard dat je gaat masseren gezond is. Doe eerst een warming-up voordat je begint te masseren, zodat de spieren opgewarmd zijn. Komt je paard rechtstreeks uit de wei – waar hij al continu in beweging is – dan is dit niet per se nodig. Daarnaast is het belangrijk dat je het paard goed kent, zodat je weet hoe hij kan reageren. Niet alle paarden vinden de grepen even prettig, sommige paarden kunnen geïrriteerd/boos reageren.”

Warming-up & cooling-down

“Heb je een eind gereisd naar Deurne en komt je paard rechtstreeks van de trailer, dan is het belangrijk om eerst goed warm te rijden om de spieren te doorbloeden voordat je gaat masseren en rekken. Dit doe je bijvoorbeeld door veel overgangen te rijden. Daarna zijn er verschillende oefeningen die je kunt doen, die zal ik zo meteen verder toelichten. Als je deze oefeningen hebt gedaan begin je aan Ride & Run. Bij terugkomst kun je na het uitstappen dezelfde oefeningen nog weer herhalen als cooling-down.”

Oefening 1: Benen stretchen

“Bij deze oefening stretch je de paardenbenen door ze één voor één voorzichtig naar voren te trekken. Laat hierbij het paard zelf bepalen hoe ver mogelijk is, dit is vaak op het moment dat er ontspanning plaatsvindt. Als het paard ontspant, houd je het been acht seconden vast. Daarna zet je het weer rustig op de grond, laat het niet ineens schieten. De achterbenen kun je ook stretchen, door deze parallel (dus niet opzij) naar voren te stretchen. Met deze oefening trek je de spieren weer in de juiste positie, waardoor het voor je paard makkelijker wordt om te bewegen.”

Oefening 2: Hals stretchen

“Bij deze oefening stretch je het hoofd van je paard van links naar rechts. Gebruik bijvoorbeeld een wortel om het paard uit te nodigen om deze beweging te maken. Sommige paarden kunnen verder komen dan andere paarden, wees hierbij voorzichtig en overvraag je paard niet. Pas op dat je paard niet wegloopt, dat wil het paard nog wel eens doen als hij iets moeilijk vindt. Deze oefening is bedoeld om de spieren op lengte te maken. Dit is vooral handig bij paarden die wat korter in de bovenhals zijn. Wanneer de spieren op lengte zijn, kunnen ze hun normale bewegingspatroon uitvoeren. Als ze verkort blijven, heb je sneller kans op blessures. Daarnaast zorgt de oefening voor doorbloeding van de spieren en helpt het om de voedingsstoffen op te nemen in het bloed en de afvalstoffen af te voeren.”

Oefening 3: Wrijvende beweging

“In principe kan bij het paard met de haarrichting mee een afvoerende wrijvende beweging worden gemaakt over het hele lichaam. Niet te diep maar wel stevig. Blijf af van botten en organen (bijvoorbeeld de ruimte achter het zadel) en voer beslist geen te dynamische bewegingen uit, zoals kneden en kloppende bewegingen. Kijk bij merries uit bij de flanken en de broekspieren/bilspieren. Met deze technieken bevorder je de doorbloeding, waardoor de afvalstoffen (melkzuur) worden afgevoerd en de voedingsstoffen afgegeven. Daardoor is er minder kans op blessures. In feite kun je hetzelfde effect creëren door het paard te borstelen. In plaats van met je hand zou je dus ook een borstel kunnen gebruiken, nog beter zou zijn een daarvoor bestemde massageborstel te gebruiken.”

Oefening 4: Drukpunten

“Als je je hand onder de boeg brengt, dus niet recht tussen de twee voorbenen maar een stukje verder richting de buik, zit daar een drukpunt. Als je lichte druk uitoefent op dit punt maakt het paard zich rond in de bovenlijn. Vervolgens doet hij zijn hoofd naar beneden waardoor het paard zijn bekken kantelt en zijn rugspieren oprekt. Op zijn billen heeft het paard ook twee drukpunten naast de staart die voor hetzelfde effect zorgen. De drukpunten voor de onderrug zijn aangegeven op de tweede foto. Op de foto van de schimmel zie je met een pijltje aangegeven waar je de druk moet uitoefenen om de bovenrug te bevorderen. Met drie acculades waar de rug omhoog moet komen. Sommige paarden zullen met lichte druk al reageren, andere paarden (zoals koudbloeden) hebben wat meer druk nodig. Maar ook hier voorzichtigheid geboden. De genoemde grepen zijn NIET therapeutisch bedoeld en er wordt uitgegaan van gezonde paarden zonder lichte blessures, en drukpijnen(zoals bijvoorbeeld bij een slecht zittend zadel of bitten).”

____________________________________________________________________________

Wat doet massage? 

  • Het verbetert de doorbloeding, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd en eventuele blessures sneller herstellen;
  • Vermindert spierkrampen;
  • Verwarmt de spieren en bereidt voor op het werk (vooral als paarden wat langer op stal of in de trailer hebben gestaan en er weinig tijd is voor een warming up);
  • Laat spierknopen en verklevingen verdwijnen (na training);
  • Zorgt voor ontspanning;
  • Houdt het lichaam in betere conditie;
  • Helpt bij het vroegtijdig ontdekken van problemen, zodat slijtage of blessures voorkomen kunnen worden of eventueel een specialist kan worden ingeschakeld voordat de gevoeligheid blessures oplevert;
  • Vrijkomen van endorfine (ontspanningsstof)

 

____________________________________________________________________________