Met acht trainingsweken achter de rug gaat het de goede kant op! Ondertussen merk je hopelijk al dat je vorderingen hebt gemaakt. Sportfysioloog Eric van Breda heeft het derde 4-weken schema voor je gemaakt, zodat je fit aan de start van Ride & Run verschijnt.

eric van breda portret

Sportfysioloog Eric van Breda

In dit schema zijn een aantal trainingen op tempo opgenomen. Het is niet de bedoeling dat je maximaal gaat sprinten, maar dat je een stevig tempo pakt waarin je ook het laatste interval in iedere serie goed kunt uitlopen. Eric legt uit wat hij precies bedoelt: “Het moet wel ‘zwaar’ zijn. Dat betekent dat je ademhaling behoorlijk omhoog zal gaan en je niet meer kunt praten tijdens het lopen.” Let op dat je looptechniek niet gaat lijden onder het snellere tempo. Merk je dat je anders gaat lopen doordat je bijvoorbeeld je hoofd of heupen laat zakken of je schouders naar voren steekt, dan kun je beter een pasje langzamer gaan. “Een goede looptechniek voorkomt blessures, zeker als het tempo hoger wordt.” Als je ook dit derde schema hebt voltooid, dan ben je er bijna helemaal klaar voor! Het belangrijkste succes is de overwinning op jezelf, want je gaat de 5 km zonder problemen uitlopen. Veel succes!” Ben je op dit moment nog ongetraind? Trap dan niet in de valkuil om een inhaalslag te maken in het trainingsschema! Dat is vragen om blessures. Start met schema 1 en volg de opbouw voor zover je kunt tot het evenement. Leg de lat tijdens Ride & Run wat minder hoog en geniet gewoon van het lopen, de paarden en de mooie omgeving.

Bekijk hier het 5 kilometerschema, deel 3: Schema 5K deel 3