eric van breda portretPrachtig zoals een paard soms lichtvoetig kan draven. Hetzelfde geldt voor sommige hardlopers. Zij kunnen lopen als een ‘hinde’; elegant, lichtvoetig en gracieus. Net alsof het hen geen moeite kost en het lopen vanzelf gaat. Dat klopt ook volgens sportfysioloog Eric van Breda. “Want zowel paarden als mensen die lichtvoetig ‘draven’ zijn heel efficiënt in het energiegebruik. Een goede looptechniek verbetert je sportprestaties, vermindert de kans op blessures en bovendien treedt er minder snel vermoeidheid op.” Een korte inleiding over dit interessante onderwerp.

Dat sommige paarden en mensen zo lichtvoetig kunnen lopen, heeft vooral met de looptechniek te maken. Met de juiste looptechniek verbruiken hardlopers een stuk minder energie dan lopers met een slechte looptechniek. “Wanneer je je looptempo wilt verhogen of langere duurlopen wilt maken, is het daarom ook belangrijk om je looptechniek altijd in orde te houden en er regelmatig aan te werken. Zo wordt een goede looptechniek een automatisme.”

Fases loopbeweging

De loopbeweging bestaat uit twee fases: de steunfase waarbij een voet op de grond is en de zweeffase waarbij je geen contact met de grond meer hebt.

  • Steunfase: in de steunfase moet je opletten dat je voet en enkel niet te veel doorzakken (overpronatie), want dat kost veel energie en kan blessures veroorzaken. Ook moet je als beginner opletten dat je niet op de hakken van je voet landt. Hoewel dat voor vele lange afstand hardlopers een normale landing is, raden de meesten het af bij beginners.
  • Zweeffase: tijdens de zweeffase mogen je knieën niet te hoog worden ingezet en je onderbeen mag niet te ver omhoog komen wanneer het achter je lichaam is. De loopbeweging ondersteun je met je armen. Probeer je armen, schouders en handen ontspannen te houden.

Algemene tips

  • Probeer altijd ontspannen te lopen.
  • Romp en hoofd: probeer je romp en hoofd rechtop te houden. Net als bij het paardrijden. Alsof je hoofd met een veer aan een wolk vast zit. Buig niet naar voren.
  • Schouders: houd je schouders ontspannen en rechtop. Ook hier weer net alsof je op een paard zit.
  • Armen en handen: de loopbeweging ondersteun je met je armen. De armbeweging kost veel energie. Probeer armen en handen ontspannen te houden. Denk alsof je de teugels losjes in je hand hebt liggen.
  • Voeten: zet je voeten in de looprichting neer. Wanneer je voeten te veel naar binnen of naar buiten staan, kan je minder goed afzetten.
  • Benen: je knieën mogen niet te hoog komen wanneer het been voor je is en het onderbeen niet te hoog wanneer het been achter je is.
  • Heupen: probeer je heupen stil te houden.

Eric waarschuwt: “LET OP! Ga geen looptechniek imiteren van iemand anders. Iedereen heeft – net als ieder paard – een eigen looptechniek.” Succes!