Ga je komende editie van Ride & Run de 20 km rijden met een mountainbiker in je team? Dat vraagt om heel andere training dan ten opzichte van een 5 of 10 km met hardloper. Waarom? Omdat bij de 5 of 10 km de hardloper de ‘beperkende factor’ is. Vrijwel elk paard kan een loper met gemak bijhouden. Maar bij een goede fietser ligt dat anders; die kan veel harder dan de meeste paarden vol kunnen houden. Wil je toch een goede prestatie neerzetten? Lees dan de handige tips van endurance amazone Suzanne Pen!

  • Uithoudingsvermogen trainen

RideRun10 (Large)Als het goed is, houd je paard op dit moment al een rit van 20 km met gemak vol. Ook de volgende dag staat hij er weer fris en fruitig bij. In dat geval kun je verder met de tip over het verbeteren van de snelheid. Is je paard nog niet zo ver? Maak je ritten dan elke week langer en bouw op naar een ‘generale repetitie’. Dit betekent dat je in het weekend voor de Ride & Run ook 20 km rijdt. Iets langer mag ook. Bij de Ride & Run kun je het beste niet sneller rijden dan bij je generale repetitie, want alle nieuwe indrukken zijn ook vermoeiend voor je paard. Verhoog niet tegelijkertijd de afstand én de snelheid, dat verhoogt de kans op blessures.

  • Snelheid

Wanneer je paard de afstand een makkie vindt, kun je de snelheid gaan opschroeven. Je zou elke training iets langer door kunnen gaan, maar er is een efficiëntere manier en dat is het gebruik van intervallen. Je deelt hierbij de intensieve inspanning op in stukjes en laat je paard tussendoor herstellen. De periodes van rust bouw je langzaam af tot hij de hele periode van intensieve inspanning in één keer volhoudt. Bijvoorbeeld: galoppeer 3 keer 5 minuten en stap tussendoor 3 minuten. Als je merkt dat je paard veel gaat zweten of zwaar ademt, stop dan eerder. Als je merkt dat je paard het goed aankan, stap je bij je volgende training 2 minuten. Vervolgens draaf je tussen de galopintervallen door en ook dit bouw je af tot je een kwartier achter elkaar kunt galopperen. Snelheidstraining brengt risico’s met zich mee! Begin er pas aan als coördinatie en uithoudingsvermogen voldoende zijn. Voor echt snel werk (vanaf middengalop) heb je een stevige, vlakke bodem nodig.

  • Hartslagmeter

RR Suzan PenDe hartslagmeter is ideaal bij intervaltraining. Je weet daarmee precies hoe intensief het werk voor je paard is en of hij herstelt na een interval. Je kunt het beste eerst bepalen wat voor jouw paard een normale hartslag is in bijvoorbeeld galop. Dan ga je je intervallen op die hartslag rijden. Is de hartslag na een paar intervallen consequent een slag of 10 hoger? Dan raakt je paard waarschijnlijk vermoeid en is het tijd om rustiger aan te gaan doen. Tijdens de rust tussen de intervallen in, kun je zien hoe snel de hartslag van je paard daalt. Daalt hij na een paar intervallen een stuk langzamer? Ook dan is het genoeg geweest voor die dag.

Endurance amazone Suzanne Pen was van de partij bij de eerste editie van Ride & Run en veroverde samen met haar vriend Florian Lakeman de tweede plaats op de 10 km. In de internationale endurancesport deed ze veel ervaring op met buitenrijden, conditietraining en hartslagmeting. Dit past ze toe in haar bedrijf Equilog: de trainings-app en hartslagmeters voor paarden. Vind je techniek leuk? Dan kun je zelfs een intervaltraining programmeren in je hartslagmeter: met piepjes geeft hij aan dat het tijd is voor de volgende interval! Lees er meer over op haar weblog.