Op zaterdag 29 en zondag 30 oktober 2016 is het zover, Ride & Run in Ermelo! Het paardrijden wordt in teamverband gekoppeld aan hardlopen, dan wel mountainbiken. Je kunt 5, 10 of 20 kilometer hardlopen en paardrijden, of 20 of 40 kilometer mountainbiken en paardrijden. Er wordt van je paard een totaal andere prestatie verwacht bij 5 k hardlopen, dan bij 40k gekoppeld aan mountainbiken. Om je paard goed voorbereid aan de start te krijgen, en blessurevrij het parcours weer uit, hebben de deskundigen van Equine Services tips voor je op rij gezet!

logo equine servicesIn het geval van Ride & Run is het fijn om samen met je paard goed getraind aan de start te verschijnen, zodat je samen optimaal kunt genieten. Waar moet je in de training rekening mee houden?

Gewenning

De rijbaan bij je eigen stal bepaalt in grote mate waar jouw paard aan gewend is. Zowel de kwaliteit van de bodem als de afmetingen van de rijbaan bepalen of beperken het type oefeningen welke je van je paard kunt vragen. De belasting van je paard is tijdens een buitenrit dan ook heel anders dan wanneer je je oefeningen in de rijbaan rijdt. Dit heeft natuurlijk met de bodem te maken, maar je mag zeker niet onderschatten dat de intensiteit en de duur van de inspanning bij een buitenrit heel verschillend is van datgene wat jouw paard gewend is.

Duur en intensiteit

Met elk gezond en fit paard kun je prima meedoen aan Ride & Run. Zorg dat je ruim van te voren een inschatting maakt van de duur van de rit die je gaat maken. Recreatief hardlopen gaat meestal met een snelheid van 10 km/u. Dat betekent dat je paard bij de 20 kilometer rit gewend moet zijn aan en 2 uur draven. Je zal minder stappen dan bij een normale buitenrit. Je paard raakt vermoeid en dat brengt risico’s met zich mee. Onregelmatige bodem, zware zandpaden en heuvels zijn enkele voorbeelden om rekening mee te houden.

Enthousiasme

Aan het begin van de rit zijn de paarden meestal wat enthousiast. Het risico op aantikken is hierdoor groot. Later neemt de vermoeidheid toe en kan je paard minder goed onverwachte schokken opvangen met de spieren. Hierdoor komen de klappen die onverwachts optreden direct op de pezen terecht. Ook wordt het reactievermogen van de paarden wat minder waardoor de kans op struikelen toeneemt.

Tips voor training

Begin op tijd! Een gedegen voorbereiding is belangrijk. De conditie van je paard is meer dan alleen het uithoudingsvermogen van hart- en longen en energievoorziening. Ook de pezen en gewrichten moeten tijd krijgen om te wennen en dit duurt aanzienlijk langer! Hoe lang van te voren je moet starten met trainen is afhankelijk van: – De basisconditie van je paard, is je paard al gewend aan lange bosritten, of enkel een rijbak? – De afstand die je gaat afleggen: 5, 10, 20 of 40 kilometer – De snelheid die nodig is tijdens de rit: naast een loper zal dit zo’n 10-15 km/u zijn, naast een fietser 15-20km/u. Voor de recreatieve Ride & Run kun je als leidraad aanhouden dat minimaal 2 weken voorbereidingstijd nodig hebt, met daarbovenop een week extra per 5k parcours. Start je de 5k rit, dan is 3 weken voorbereiding het minimum. Voor de 20k rit is dit minimaal 6 weken. Als je deelneemt aan de wedstrijd, houdt er dan rekening mee dat je paard flink zal moeten doorlopen, zeker naast een fietser. Het is verstandig om per 5k parcours zeker 1,5-2 weken training te rekenen. Bij 40k naast een fiets zit je dan al snel aan 14 weken training of meer. Blijf je gezonde verstand gebruiken en houdt de conditie van je paard nauwlettend in de gaten.

Voeding

Op de dag van Ride & Run moet je paard met een goedgevulde buik van start gaan. Ook hier is ruwvoer van groot belang. De dikke darm van het paard is het ‘powerhouse’ waar de meeste energie vandaan komt. Door alle vezels uit het ruwvoer kan de dikke darm goed functioneren. Ook houdt deze massa veel vocht vast, wat goed van pas komt als een paard langer loopt en weinig drinkt. Geef dus niet meer krachtvoer dan normaal, zeker niet binnen 3 uur voor de wedstrijd. Dit geeft een dip in de bloedsuikerspiegel, nét als jij de wedstrijd wil rijden. Wel is een goede pluk hooi in de trailer altijd goed, ook voor na Ride & Run. Zorg daarnaast voor voldoende drinkwater voor én na de rit.

Blessureleed voorkomen

Voorbereiding

Houd bij het plannen van de rit rekening met de capaciteiten van je paard. Laat de intensiteit van de buitenrit niet veel zwaarder zijn dan je normale training. Ben je gewend maximaal een uurtje te rijden met misschien vijf minuten galop? Dan is een buitenrit van 1,5 uur met 10 minuten galop echt zwaar genoeg. Het gebruik van peeskappen kan de kans op blessures door aantikken verkleinen. Let wel op, peeskappen kunnen gemakkelijk knellen, schuren of oververhitting van de onderbenen veroorzaken. Zeker op warme dagen kunnen de onderbenen bij het gebruik van peeskappen de warmte moeilijk kwijt wat peesblessures in de hand werkt. Blijf tijdens de rit goed opletten en neem geen onnodige risico’s. Crossen in het bos is leuk, maar op een onoverzichtelijk of hobbelig pad hard racen is onverstandig. Kuilen in de weg, gladde boomwortels of grote stenen: in galop zijn ze moeilijk te ontwijken.

Nazorg

Ben je heelhuids thuisgekomen, controleer dan voordat je je paard afspuit, of je nergens bloed ziet. Na het afspuiten loop je nog een rondje om je paard om te controleren op zwellingen. Geef je paard de beschikking over schoon, vers water en voer. Daarnaast is je paard veel zouten verloren. Zorg er dan ook voor dat er een goed zoutblok in zijn stal hangt en geef een speciale elektrolytenmix om zijn spieren te helpen herstellen. De dag na de buitenrit kan je paard stijfjes zijn, simpelweg vanwege spierpijn. Geef het paardenlichaam de kans te herstellen en houd het trainingswerk licht en simpel.

Lees het gehele artikel op Equine Services.nl.