Ga je tijdens Ride & Run meedoen aan de vijf, tien of twintig kilometer hardlopen en ben je al druk aan het trainen? Dan helpen deze tips van Runnersworld Ede jou misschien om je training nog succesvoller te laten verlopen.

Stel een doel voor jezelf

Wanneer je naar een doel toewerkt ben je veel gemotiveerder om te blijven lopen. Heb je je doel behaald? Beloon jezelf dan, met bijvoorbeeld een nieuwe hardloopoutfit.

Tempo

Zorg dat je tijdens het hardlopen nog kunt praten. Indien dit niet het geval is, kun je beter een rustiger tempo aanhouden.

Begin rustig

Je uithoudingsvermogen kan namelijk het gevoel geven dat je wel wat sneller kan lopen, maar je spieren en gewrichten zijn daar nog helemaal niet aan toe. Een blessure ligt dan gauw op de loer. De kracht van hardlopen en het volhouden is rustig beginnen.

Rust inbouwen

Neem tussen de trainingen minimaal één rustdag. Je lichaam heeft namelijk 24 uur nodig om te herstellen. Binnen deze tijd is de kans op een blessure groter. Sla liever een training over dan dat je iets gaat forceren. Zodra je weer kunt beginnen, is het beter om de training van de vorige keer te herhalen dan door te gaan met de volgende training.

Extra energie

Neem halverwege je loop een energyreep wat er voor zorgt dat je een energieboost krijgt om door te gaan.

Kleding

Voordat je begint met hardlopen is het van belang dat je beschikt over goede hardloopschoenen. Bij iedere stap die je zet, wordt bij de landing 3 tot 5 keer je lichaamsgewicht opgevangen. Daarnaast zijn hardloopsokken ook erg handig om te dragen, deze zijn er speciaal ontworpen op goede ondersteuning, transpirantie-afvoer en zorgen voor minder blaren. Het is belangrijk dat je hardloopkleding uit ademend materiaal bestaat, zodat het transpiratievocht goed wordt afgevoerd. Katoenen kleding neemt wel zweet op, maar transporteert het niet verder door waardoor je sneller afkoelt.

Hardloopschoen

Gemiddeld gaan hardloopschoenen 1.000 tot 1.2000 kilometer mee. Als je langere afstanden gaat hardlopen is het raadzaam om naast je huidige paar schoenen nog een tweede paar hardloopschoenen te kopen.

Tip voor vrouwen

Een sportbeha is een must voor iedere vrouw! Je borsten bevatten geen spieren, maar bestaan uit vetweefsel, bindweefsel, vocht en klieren. Alleen een professionele sportbeha biedt voldoende steun, om zo de stevigheid van je borsten te behouden.

Zorg voor afwisseling

Hoe meer je traint, hoe meer afwisseling je moet inbrengen, want meer variatie zorgt voor meer trainingsprikkels en dus vooruitgang.

Samen trainen is gezelliger

Wel eens nagedacht om in een groep te lopen? Runningmates ondersteunen en motiveren elkaar. Je deelt ervaringen en je geeft elkaar advies. Dat gaat stukken sneller. Op zoek naar een loopmaatje? Of wil je graag van gedachten wisselen over alles omtrent hardlopen? Kijk dan op de community op www.runnersworld.nl

Bron: Runnersworld Ede
Fotograaf: Arnd Bronkhorst