Inmiddels is mijn deelname aan Ride & Run alweer bijna een jaar geleden en dat brengt mij in gedachten naar het begin van mijn ‘hardloopcarrière’.

Foto Lonneke RuesinkIk heb spierpijn gehad, ontzettend veel spierpijn, ik ben buiten adem geweest, ik heb nieuwe gedeeltes van mijn omgeving ontdekt, ik ben twaalf kilo afgevallen, ik heb nieuwe mensen uit mijn buurt leren kennen, ik ben fitter geworden en heb uiteindelijk meegedaan aan een ontzettend leuk evenement in Ermelo, waarbij ik heel erg veel plezier heb gehad. Ik kan het dan ook iedereen aanraden om zich op te geven voor een of meerdere edities van Ride & Run. Het was vorig jaar ontzettend leuk en gezellig en je hebt een doel om naartoe te werken en jezelf fitter te maken. Want eerlijk is eerlijk, paardrijden alleen maakt je gewoon niet fit genoeg. Ja, paardrijden is een sport en je bent fysiek actief bezig en goed paardrijden is ontzettend moeilijk. In het paardrijden verbeter je jezelf door het veel te doen, je gevoel te ontwikkelen en je raakt er nooit in uitgeleerd. En iemand die voor het eerst actief op een paard heeft gereden, zal de dag erna zeker beamen dat hij zijn lichaam daarvoor gebruikt heeft, als hij überhaupt nog naar je toe kan lopen om je dat te komen vertellen. En zelfs ik, als behoorlijk getrainde paardensporter, krijg enorm spierpijn als ik weer te fanatiek begonnen met rijden na twee weken vakantie. Maar hoewel er al hele leuke artikelen zijn verschenen over de hoeveelheid calorieën die je verbrand tijdens het rijden en de randactiviteiten, kan paardrijden nooit tippen aan een echte fysieke sport, zoals hardlopen en fietsen. Als je spieren gewend zijn aan het paardrijden, dan doet het gewoon niet meer veel met je. Conditioneel al helemaal niet. Hoewel ik online onder deze artikelen hooglopende discussies heb gevoerd met manegeruiters, die eens per week een uurtje rijden en vonden dat zij daarmee toch echt wel verschrikkelijk veel calorieën verbranden. Nog meer dan hardlopers of fietsers en dat ik, als beroepsruiter die ongeveer tien paarden per dag rijd, daar volgens hen helemaal geen verstand van had, weet ik uit ervaring dat alleen paardrijden je een matige conditie geeft en je lichaam er te weinig mee verbrandt. bianca schoenmakers rrWant zeg nou eens eerlijk, welke hardloper loopt zes dagen in de week een uurtje of zeven hard en doet daarnaast nog enkele uren andere lichamelijke arbeid? En welke hardloper doet dit vanaf zijn achttiende tot zijn, pak hem beet, zestigste levensjaar, zo’n driehonderd of meer dagen per jaar? En al zou die hardloper dat doen, zou hij dat dan kunnen terwijl hij de avond ervoor een shoarmaschotel en bier heeft genuttigd, die ochtend zijn ontbijt heeft geskipt en in plaats daarvan een sigaret heeft gerookt? Zou die hardloper dan toch een paar kilo’s te zwaar zijn? Nee toch? Sommige ruiters kunnen dit allemaal wel, omdat paardrijden fysiek niet meer zo zwaar is, zodra je lichaam er aan gewend is en omdat een ongezonde levensstijl eigenlijk niet direct afbreuk doet aan je paardrijgevoel. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je dit als voorbeeld moet zien. Als je lichamelijk fitter bent, net wat vetrandjes kunt laten verdwijnen en minder snel buiten adem raakt als je paard eens lastig of de temperatuur wat hoger is, dan word je uiteindelijk ook een betere ruiter, denk ik. Dus stop met het maken van excuses, begin met lopen of een andere fysieke sport naast het paardrijden en geef je samen met een andere sportieveling op voor Ride & Run! Bianca Schoenmakers [handwritten]Springamazone Bianca Schoenmakers deed vorig jaar mee aan de eerste editie van Ride & Run en blogt over haar ervaringen op hardloopgebied. [/handwritten]