Gieren de zenuwen al door de keel of ben je de rust zelve? Over een kleine twee weken sta je namelijk met je buddy en paard aan de start van Ride & Run.

Als het goed is heb je de afgelopen weken goed getraind op jouw te lopen afstand. Met de berg aan informatie die we over je heen hebben gestort weet je al ongeveer wat je aan moet qua kleding en schoenen, hoe je met eventuele pijntjes om moet gaan en wat je beter wel en niet kunt eten. Toch komen er in de laatste weken voor een loopevenement nog een paar specifieke zaken om de hoek kijken.

Rust

Doortrainen totdat je zaterdag 27 juni aan de start van Ride & Run staat, is niet verstandig. Veel lopers nemen voor een hardloopwedstrijd dan ook rust. Het is een beetje afhankelijk van jouw niveau van lopen. Ben je beginnend, doe dan geen zware (loop)trainingen meer tot een week voor Ride & Run. Loop op woensdag nog even een keer de benen los in een kort loopje. Ben je meer gevorderd en gewend meerdere keren per week te lopen? Dan kun je in de laatste week een rustige training en uiterlijk donderdag nog een loslooprondje doen. To know: Met rust geef je je lichaam de mogelijkheid optimaal te herstellen van je trainingen en je spieren op te laden voor zaterdag.

Het weer

Afgelopen weken heeft het weer al meerdere keren laten zien dat het een eigen willetje heeft. Van 14 tot ruim 30 graden in juni! Met zulke wisselende weersomstandigheden heb je een beetje rekening te houden met de kleding die je straks aan gaat doen. Hou de weersberichten dus de dagen voor Ride & Run in de gaten en stem je kleding af op het weer. Tip: Neem bij kans op regen of wind een dun hardloopjackje mee in een rugzakje, die de ruiter op de rug kan dragen.

Inpakken

Zo’n hardloopevent zorgt best voor een beetje spanning. Bang iets te vergeten? Zorg dan dat je de dag ervoor alles al klaar legt wat je nodig hebt: je loopkleding, paardrijkleding, de spullen voor je paard en… een extra set kleding voor na het lopen. Ook handig: een paar vochtige tissues om je na afloop een beetje mee op te frissen. Tip: Maak vooraf een lijstje van wat je mee wilt nemen, dan kun je niets vergeten met inpakken.

Ride, run and have fun!

Klaar voor de start… AF! Daar gaan jullie! Dit is het moment waar jullie naar toe hebben geleefd en voor hebben getraind. Ik beloof niet dat het makkelijk gaat worden. Ik denk dat het zelfs behoorlijk zwaar gaat worden… Maar dat is niet erg! Na afloop zullen jullie trots zijn op wat jullie hebben gedaan! Dus kun je er maar beter van genieten ook! Tip: Run and smile!

Drinken

Of je nu 5 of 10 kilometer loopt: wie loopt, verliest vocht. Zeker als het warm is. Zorg dus dat je genoeg drinkt. Niet alleen voor en tijdens Ride & Run, maar ook al de dag ervoor. Wat voor jou geldt, geldt ook voor je paard: laat hem lekker drinken op de wisselpunten als daar de mogelijkheid toe is. Tip: Als het erg warm is kun je een flesje water meenemen of een bidon in een heupgordel of zadeltas. Wel even mee oefenen nog!

Don’t forget…

Jij bent niet de enige die van start gaat tijdens Ride & Run. Meerdere teams zullen hun uiterste best gaan doen en daarnaast is het bos toegankelijk voor mensen die van de prachtige natuur willen genieten. Houd je dus aan de geldende regels, zodat iedereen een plezierige dag heeft. Mocht er onverhoopt iets gebeuren of zie je een ander team in nood? Check dan even of je kunt helpen en waarschuw zo nodig de organisatie. Neem eventueel een telefoon mee, of ga zo snel mogelijk naar het wisselpunt om hulp in te schakelen. Tip: Voor telefoons heb je hele handige banden voor om de arm.

Keep it clean

Een belangrijke regels voor bosgebruikers: alles wat je mee het bos in neemt, neem je er ook weer mee uit. Laat dus geen afval achter maar drop dit bij de wisselpunten of neem het mee naar de finish en gooi het daar weg. Tip: Als jullie een rugzakje meenemen, dan kan daar ook een tasje in voor afval.

After…

In volle sprint ga je op de finish af. Alles wat er nog aan energie in je zit gooi er in de laatste meters nog uit. Achter je hoor je je maatje juichen. Jullie hebben het gedaan! En dat is een hele mooie prestatie waar je jezelf en het paard best voor mogen belonen. Voor jou geldt: genoeg drinken, een voedzame maaltijd met wat extra eiwitten (bijvoorbeeld kip, kwark, eitje) en voor je paard natuurlijk een dikke knuffel en ook de verzorging die het paard verdient! Heel veel succes met de laatste loodjes en geniet van jullie race!  
Andrea van Lieshout

]Andrea van Lieshout is een fanatiek hardloper. Van 100 meter, tot marathon, van baan tot in de modder. Niet alleen blogt ze dagelijks op www.runandrearun.nl, ze is ook trainer. Momenteel bereid ze zich voor op het WK Obstacle Course Racing in oktober in Cincinnatti, VS.